Asbest in uw woning moet worden verwijderd door een deskundig en erkend bedrijf. Zeker als het om niet-hechtgebonden asbest gaat. Asbestverwijdering kan noodzakelijk zijn wanneer u een attest of een asbestinventaris heeft laten opstellen door een deskundige.
Dit is sinds november 2022 verplicht voor de verkoop van woningen die gebouwd zijn vóór 2001. Asbest laten verwijderen voor de verkoop van uw woning heeft een positieve invloed op de waarde. Maar hoe gaat een asbestverwijdering in zijn werk en wat zijn de kosten?
De kosten en regels van asbestverwijdering
Is er asbest aanwezig in een woning? Dan moet dit worden verwijderd door een erkende en deskundige asbestverwijderaar. Bijvoorbeeld om de woningwaarde veilig te stellen, bij een verkoop of aankoop of het elimineren van gezondheidsrisico’s. De kosten voor het laten verwijderen van asbest lopen uiteen. De prijs voor asbestverwijdering wordt gebaseerd op de grootte van het oppervlak, de hoeveelheid asbest en de concentratie van de vezels.
Een gecertificeerde asbestverwijderaar maakt altijd eerst een offerte op. Bijvoorbeeld op basis van een attest of een inventarisatie. Ook de overheid zorgt voor financiële ondersteuning. Het verwijderen van asbest gaat samen met diverse regels. Het materiaal moet voor 2034 worden verwijderd door een erkende en deskundige asbestverwijderaar.
Hoe wordt asbest verwijderd door een erkend bedrijf?
Het verwijderen van asbestdaken of ander bouwmateriaal in of aan de woning gebeurt aan de hand van een goede voorbereiding, een stappenplan en de juiste nazorg. Asbest moet namelijk ook professioneel en op een correcte en uiterst veilige manier afgevoerd worden.
1. De situatie in kaart brengen
Een erkende asbestverwijderaar bekijkt de situatie. Zo wordt de juiste werkwijze bepaald. Het in kaart brengen en lokaliseren kan ook op basis van een attest of inventarisatie.
2. Rapport opstellen
Het betreffende bedrijf maakt een rapport op. Ook moet er een melding van asbestverwijdering worden gedaan bij de betreffende gemeente. Vaak wordt dit gedaan door het asbestsaneringsbedrijf, maar in sommige gevallen moet u zelf een sloopmelding doen.
3. Voorinspectie en voorbereiding
Kort voor het verwijderen van het asbest, voert het bedrijf nogmaals een inspectie uit. Met een goede voorbereiding kan een veilige asbestverwijdering worden gegarandeerd. Er moet voldoende werkruimte worden gecreëerd. Inventaris moet zo veel mogelijk worden verwijderd of afgedekt. Levende have, bijvoorbeeld in stallen, moeten bij voorkeur worden verplaatst. Dat is zeker nodig als er dakplaten met asbest zonder isolatie worden verwijderd.
4. Afvoeren van asbest
Een asbestsaneringsbedrijf draagt in de meeste gevallen ook zorg voor een correcte en veilige afvoer van de verwijderde asbest. De afvoer van het asbest wordt gedocumenteerd in een zogenaamd stortbewijs. Zowel de opdrachtgever als de gemeente ontvangen een kopie.
Asbest verwijderd? Woning laten taxeren mét een asbest attest
Een attest of asbestinventarisatie kunt u aanvragen om de hoeveelheid asbest dat aanwezig is in uw woning in kaart te brengen, maar ook om uw woning opnieuw te laten taxeren. Bijvoorbeeld als u overweegt uw huis te verkopen. De Asbest Inventariseerder staat voor u klaar. Het aanvragen van een attest kan eenvoudig en snel online binnen enkele stappen.
Na het aanvragen van een attest ontvangt u een opdrachtformulier. Hierin wordt informatie opgenomen zoals het bouwjaar van de woning, de woonoppervlakte en eventuele renovatiewerkzaamheden. Op basis van deze informatie wordt een vooronderzoek gepland, gevolgd door een locatiebezoek. Indien nodig worden er monsters afgenomen voor een laboratoriumanalyse. Als alle data is verwerkt ontvangt u uw definitieve asbest attest.